Propozycja modelu koordynacji działań w obszarze uczenia się przez całe życie w Małopolsce

Potrzeba stworzenia modelu koordynacji działań w obszarze uczenia się przez całe życie (ang. lifelong learning, skrót LLL) została sformułowana w ramach współpracy Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji (WZK) i Małopolskiego Partnerstwa na rzecz Kształcenia Ustawicznego (MPKU). Członkowie MPKU i WZK każdego roku wskazują kluczowe tematy, którymi powinien zająć się region. Pracę nad modelem rozpoczęli podczas wspólnych warsztatów w maju 2024 i kontynuowali podczas Poranka Partnerskiego MPKU. Uczestniczący w Poranku doprecyzowali role oraz zadania zaangażowanych w koordynację instytucji w ramach proponowanego modelu.

Kluczowe elementy
Kluczowe elementy modelu koordynacji działań w obszarze uczenia się przez całe życie w Małopolsce: 
- zasoby instytucjonalne i osobowe – wiedza ekspercka na poziomie instytucji; 
- efektywna komunikacja pomiędzy ekspertami instytucji – pozyskiwanie, przetwarzanie i przesyłanie informacji, komunikacja ukierunkowana na realizację celów;
- prowadzenie działań w sposób partycypacyjny, zakładające ucieranie opinii, dyskusję, wspólne rozumienie celów i wspólną realizację zadań/projektów;  
- budowanie kultury informacyjnej - systematyczne przekazywanie informacji na poziom decyzyjny;
- nawyk korzystania z wyników badań i planowanie działań zgodnie z zasadą evidence based policy (polityka publiczna oparta na dowodach); 
- dbanie o elementy wspierające system, tj.: finansowanie, rozwiązania technologiczne wspierające przepływ informacji, procesy monitoringu i ewaluacji.

Poziomy koordynacji
Koordynacja wymaga stałej współpracy i dwukierunkowej wymiany informacji na trzech poziomach: decyzyjnym, administracyjnym i merytorycznym.

Poziom decyzyjny to Zarząd Województwa Małopolskiego, poziom administracyjny to instytucje Województwa Małopolskiego (Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, Departament Edukacji UMWM) oraz Wojewódzki Zespół Koordynacji. Na poziom merytoryczny składają się filary. Każdy filar jest zespołem eksperckim złożonym z przedstawicieli instytucji należących do MPKU lub instytucji współpracujących.

Na poziomie merytorycznym następuje opracowanie konkretnych zagadnień, zlecanych przez poziom administracyjny lub decyzyjny. Uczestnicy z poziomu merytorycznego mogą też sami wykazywać inicjatywę w zakresie opracowania zagadnień, które uznają za ważne. Wojewódzki Zespół Koordynacji pozwala przenosić zagadnienia w obszarze lifelong learning z poziomu merytorycznego na poziom decydentów. Dba o to, aby „sprawy LLL szły we właściwym kierunku”. Ostateczne decyzje podejmowane są na poziomie decyzyjnym w oparciu o rekomendacje poziomu administracyjnego, który określa je, bazując na opracowaniach poziomu merytorycznego.

Ścieżka procesów
Każde zagadnienie merytoryczne lub zadanie ustawowe jest opracowywane zgodnie z założeniami modelu, a także zgodnie z proponowaną ścieżką procesów, na którą składają się następujące elementy:

Opracowanie – to praca ekspercka poprzedzona identyfikacją kluczowych tematów, z punktu widzenia potrzeb regionu, obowiązujących strategii, trendów zewnętrznych;
Wspieranie - konsultowanie, poszukiwanie sojuszy i zasobów, pilotowanie i wdrażanie;
Promowanie - komunikowanie na zewnątrz na poziomie regionalnym, w dalszej kolejności krajowym i europejskim, upowszechnianie idei i budowanie świadomości, sieciowanie i łączenie interesariuszy.

Proponowany model koordynacyjny uczenia się przez całe życie ma zapewnić „widzenie” tematu z każdej perspektywy, gwarantować efekt uwspólniania celów i wartości oraz synergii działań. 

Zgodnie z hasłem, które przyświeca działaniom realizowanym w Partnerstwie: 
„Jeśli chcesz iść szybko – idź sam. Jeśli chcesz iść daleko – idź razem.” 
Informacja o projekcie

Projekt „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych” realizowany jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności – Komponent A „Odporność i konkurencyjność gospodarki”, inwestycja A3.1.1 „Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie”.