Tempo zachodzących w świecie zmian technologicznych, środowiskowych i społecznych stale przyśpiesza. Nadążanie za zmianami wymaga doskonalenia zdolności adaptacyjnych i podejmowania aktywnych działań na rzecz nabywania nowych umiejętności i kompetencji. Na poziomie regionalnym możliwe są skuteczne działania pozwalające na dostosowanie aktywności społecznych i gospodarczych do lokalnych potrzeb, wspierające rozwój uczenia się z uwzględnieniem wyzwań specyficznych dla poszczególnych obszarów.
Narzędzie samooceny COMORELP
Powstało w celu ułatwienia samooceny regionalnej polityki uczenia się przez całe życie (ang. lifelong learning, skrót LLL). Wynik samooceny pozwala tworzyć politykę LLL opartą o dowody.
Mechanizm samooceny opiera się na trzech założeniach:
Ocena ekspercka jest oceną jakościową.
Przeprowadza się ją:
- w oparciu o posiadane dane,
- w zróżnicowanym gronie ekspertów – zaangażowanych w regionalną politykę LLL,
- w języku ojczystym regionu,
Panel ekspercki (okrągły stół / LLL Lab), który odbywa się co 2 lata.
Obejmuje trzy obszary polityki LLL:
- planowanie i strategiczne zarządzanie,
- implementację,
- ewaluację.
Raport stanowiący integralną część samooceny:
- podsumowuje dyskusje panelu eksperckiego, wskazuje źródła dla dokumentów, danych, dobrych praktyk, itp.,
- ma określoną strukturę,
- przygotowany jest w języku ojczystym oraz języku angielskim.
Zobacz przewodnik po narzędziu.
Sprawdź informacje wraz z raportami regionów współtworzących narzędzie w języku angielskim oraz Raport dla Małopolski 2022 w języku polskim.

Samoocena COMORELP w Małopolsce
Druga edycja Okrągłego Stołu i samooceny regionalnej polityki uczenia się przez całe życie w Małopolsce odbyła się 20 marca 2024 roku. Organizatorem spotkania regionalnych ekspertów LLL był Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie. To instytucja Województwa Małopolskiego, która odpowiada między innymi za regionalną koordynację uczenia się osób dorosłych. W gronie ekspertów byli przedstawiciele instytucji publicznych i prywatnych, sektora edukacji, rynku pracy, kultury i polityki społecznej
Na podstawie udzielonych odpowiedzi i merytorycznej dyskusji, przygotowany został Raport COMORELP 2024. Małopolska. Samoocena regionalnej polityki uczenia się przez całe życie.
Osoby zainteresowane narzędziem COMORELP i uzyskaniem dodatkowych informacji zapraszamy do kontaktu mailowego: zku@wup-krakow.pl.
Projekt „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych” realizowany jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności – Komponent A „Odporność i konkurencyjność gospodarki”, inwestycja A3.1.1 „Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie”.
Autorka: Magdalena Tarnowska-Torbus, Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie