Pogarszające się zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży stanowi obecnie jeden z poważniejszych problemów współczesnych społeczeństw. Depresja uznawana jest bowiem za jedną z głównych przyczyn chorób i niepełnosprawności wśród nastolatków na całym świecie. W ostatnich latach społeczeństwa europejskie zmagały się z licznymi czynnikami stresogennymi, począwszy od pandemii COVID-19, aż po konflikt zbrojny w Ukrainie, które wpływały na pogorszenie kondycji psychicznej także najmłodszych. Dane Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Komendy Głównej Policji dotyczące liczby rozpoznań zaburzeń psychicznych oraz odnotowanych przypadków zamachów samobójczych potwierdzają, że również w Polsce odnotowuje się stopniowe pogaszanie stanu psychicznego młodych osób. W kontekście tak zaawansowanego problemu, istotne staje się pilne poszukiwanie rozwiązań o charakterze systemowym, które zapewniałyby dzieciom i młodzieży potrzebną pomoc i wsparcie.
Niniejsza publikacja prezentuje wyniki badań dotyczących wsparcia psychologicznego dla dzieci i młodzieży zarówno w szkołach, jak i w instytuacjach pozaszkolnych na terenie województwa małopolskiego. Na potrzeby raportu zrealizowano wywiady jakościowe i ilościowe z przedstawicielami środowiska szkolnego oraz rodzicami uczniów. Ponadto, przeprowadzono mapping, badanie ankietowe oraz studia przypadków obejmujące instytucje pozaszkolne świadczące wsparcie psychologiczne.
Pełny raport znajduje się TUTAJ.
Raport powstał w ramach projektu "Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych" realizowanego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności – Komponent A "Odporność i konkurencyjność gospodarki", inwestycja A3.1.1 "Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie".