"Dorośli są zróżnicowaną grupą uczących się – mają bardzo różne motywacje do uczenia się, odmienne warunki życia oraz potrzeby i cele" - wyjaśnia dr Wojciech Stęchły z projektu "Mikropoświadczenia" prowadzonego w Instytucie Badań Edukacyjnych Państwowym Instytucie Badawczym (IBE PIB).
Uczenie się dorosłych różni się od nauki dzieci – opiera się na doświadczeniu, wewnętrznej motywacji i chęci rozwiązywania realnych problemów. Dorośli chcą wiedzieć po co i do czego dana wiedza im się przyda. Potrzebują rozwiązań dopasowanych do swojego życia, pracy i ograniczonego czasu.
Sztuczna inteligencja wspiera uczenie się dorosłych na wiele sposobów – od rekomendowania dopasowanych kursów, przez chatboty doradcze, po automatyczne tłumaczenia materiałów i indywidualnych asystentów uczących np. języków czy matematyki. Umożliwia naukę w tempie i formie dostosowanej do konkretnej osoby, niezależnie od jej wcześniejszych doświadczeń edukacyjnych.