Współczesny sektor usług biznesowych (Global Business Services, GBS) znajduje się w fazie intensywnej transformacji, napędzanej postępującą cyfryzacją, automatyzacją procesów oraz dynamicznym rozwojem narzędzi opartych na sztucznej inteligencji (Artificial Intelligence, AI). Zmiany te mają charakter systemowy – obejmują zarówno struktury operacyjne, jak i sposoby świadczenia usług, redefiniując model funkcjonowania organizacji w wymiarze globalnym.
Omawiana transformacja nie jest jednak procesem neutralnym społecznie. Postępująca automatyzacja rodzi pytania o przyszłość pracy, konieczność redefinicji kompetencji oraz sprawiedliwość dystrybucji kosztów i korzyści technologicznego postępu. W kontekście GBS – sektora zatrudniającego wysoko wykształconych specjalistów – szczególnego znaczenia nabiera zrozumienie percepcji pracowników wobec tych przemian: ich oczekiwań, obaw, stopnia przygotowania i gotowości do adaptacji.
Celem niniejszego badania było zdiagnozowanie postaw i przekonań pracowników sektora GBS wobec wprowadzania nowoczesnych narzędzi pracy opartych na sztucznej inteligencji.Zasadniczym przedmiotem zainteresowania była nie tylko ocena przewidywanego wpływu AI na zatrudnienie i sposób wykonywania pracy, lecz również eksploracja związanych z tym emocji, poziomu deklarowanego przygotowania oraz oczekiwań wobec pracodawców.
Badanie koncentrowało się na trzech podstawowych obszarach:
- Predykcje dotyczące przyszłości pracy – oczekiwane zmiany w zakresie liczby etatów, charakteru zadań oraz stabilności zatrudnienia.
- Kompetencje i adaptacja – subiektywna ocena przygotowania do pracy z narzędziami AI, percepcja łatwości uczenia się oraz gotowość do podnoszenia kwalifikacji.
- Postawy wobec zmian – poziom lęku, niepewności, stresu oraz ogólne nastawienie do procesów automatyzacji i cyfryzacji.
W szerszym ujęciu celem badania było również pozyskanie danych, które mogą posłużyć jako podstawa do formułowania rekomendacji dla polityki personalnej oraz strategii szkoleniowych w organizacjach funkcjonujących w sektorze GBS.
Publikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności, inwestycja A3.1.1 Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie.
Przedsięwzięcie: Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych.