Fora edukacyjne w Małopolsce – rozmowy o wyzwaniach i przyszłości oświaty

Rozwój kompetencji przyszłości, wykorzystanie technologii w nauczaniu, bezpieczeństwo cyfrowe i demografia to tylko niektóre tematy poruszane podczas sześciu spotkań w Krakowie, Tarnowie i Nowym Sączu. W Forach Edukacyjnych uczestniczyli przedstawiciele przedszkoli, szkół podstawowych, ponadpodstawowych oraz organów prowadzących z całego regionu.

Każde ze spotkań miało wspólny program merytoryczny, dostosowany do specyfiki poszczególnych poziomów kształcenia. Wystąpienia przygotowali  m.in.: eksperci z państwowych instytutów badawczych Instytutu Badań Edukacyjnych oraz Naukowej Akademickiej Sieci Komputerowej oraz z uczelni wyższych.

Organizowane fora obejmowały szeroki zakres zagadnień związanych z wyzwaniami, przed którymi stoją szkoły, nauczyciele i uczniowie: rozwój kompetencji przyszłości i wykorzystanie technologii w nauczaniu, wsparcie psychologiczno-pedagogiczne, bezpieczeństwo cyfrowe, kwestie demograficzne oraz możliwości rozwoju szkół w oparciu o fundusze europejskie.

Ważnym punktem spotkań było także przedstawienie działań Województwa Małopolskiego w obszarze edukacji, w tym inicjatyw wspierających uczenie się przez całe życie i rozwój kompetencji kluczowych.

Omówienie nowych regulacji prawnych i kierunków zmian w polityce edukacyjnej stanowiło dopełnienie rozmów dotyczących sytuacji społeczno-gospodarczej otoczenia systemu oświaty. Fora stały się przestrzenią do wymiany doświadczeń, inspiracji oraz do wspólnego poszukiwania rozwiązań wspierających rozwój edukacji w regionie.

Fora zostały zorganizowane z inicjatywy Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji w Małopolsce, który skupia blisko 40 instytucji reprezentujących samorządy, administrację rządową, szkoły i uczelnie, organizacje społeczne oraz przedstawicieli pracodawców. Jego zadaniem jest koordynowanie działań na rzecz uczenia się przez całe życie i dostosowywania edukacji do zmieniających się potrzeb rynku pracy i społeczeństwa.